Kamis, 19 November 2015

Rawatan Vertigo

Rawatan Vertigo

Menentukan kaedah yang betul rawatan vertigo boleh mencabar. Dalam sebahagian besar, ini adalah disebabkan oleh hakikat bahawa gejala dan sebab-sebab berbeza dari segi tahap dan penglihatan mereka. Mengetahui sudut yang betul untuk menyerang masalah-masalah pening, loya, dan kekeliruan yang berkaitan dengan vertigo melibatkan mengambil masa untuk menentukan dengan tepat sumber dan melihat apa komplikasi lain yang berkaitan dengannya. Apabila keadaan ini lebih mudah difahami, beberapa rawatan boleh diberikan.

Apabila doktor telah bertemu dengan seorang pesakit dan menghabiskan masa menentukan sumber dan intensiti vertigo, pelbagai tindakan boleh diambil. Dadah boleh ditadbir oleh pil, patch, atau IV kepada pesakit dalam usaha untuk menghentikan perasaan gerakan yang gayat membawa. Ini rawatan Vertigo adalah yang paling biasa dan biasanya berjaya dalam merawat kes-kes yang sederhana vertigo yang belum berterusan untuk tempoh masa yang panjang.

Dalam kes-kes jangkitan bakteria telinga dalam, antibiotik digunakan sebagai rawatan vertigo. Begitu juga, jika doktor mendiagnosis pesakit dengan penyakit Meniere (gangguan telinga yang sering boleh menjadi punca vertigo) antibiotik juga boleh digunakan sebagai tambahan kepada perubahan diet. Jika vertigo itu telah disebabkan oleh kerosakan yang ketara atau tusukan ke bahagian telinga dalam, rawatan yang paling mungkin akan menjadi pembedahan oleh telinga, hidung, dan pakar tekak.

Rawatan Vertigo bukan sahaja perubatan, namun. Beberapa latihan teknik terapi juga telah diterokai dan ramai yang telah terbukti bermanfaat untuk penghidap gayat. Pemulihan vestibular melibatkan pesakit meletakkan seli sebelah badan mereka dalam usaha untuk memulihkan rasa badan kira-kira. Ini selang-seli adalah berterusan sehingga kekeliruan hilang. Begitu juga dengan kes-kes vertigo dipercayai disebabkan oleh gangguan telinga dalam boleh dirawat dengan mempunyai pesakit melakukan pergerakan kepala khusus yang direka untuk menyelaraskan semula elemen telinga. Walaupun rawatan ini mungkin tidak mempunyai kuasa ubat ubatan, mereka sering berkesan dan boleh diteruskan oleh pesakit apabila di rumah.

Cara terbaik untuk belajar tentang rawatan vertigo adalah dengan berunding dengan profesional. Selalunya, gejala vertigo diabaikan atau diri dirawat terlalu lama dan rawatan menjadi take sukar. Dengan mengenal pasti tanda-tanda awal dan meneroka pilihan-pilihan rawatan dengan teliti, penghidap Vertigo boleh menyerang keadaan kepala-on dan dikembalikan kepada kehidupan yang lebih aman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar